[06.10.2011] Как кризата промени руския купувач на имоти



Българският пазар на имоти привлича най-много купувачи от Русия в сегмента до 120 хил. евро – едностайни или двустайни апартаменти в жилищни комплекси. Наши преки конкуренти са Черна гора, Испания и Чехия.

Руският купувач на луксозен имот търси вила или къща в ценовия сегмент 1 – 5 млн. евро, но предпочита Франция (Лазурният бряг или курортното селище Куршевел), Великобритания и Италия за подобна инвестиция.

Предпочитанията на руските купувачи представи Анастасия Лебедева, директор „Маркетинг, реклама и връзки с обществеността“ на базираната в Санкт Петербург, Русия, агенция за недвижими имоти „Адвекс“, по време на конференцията на Международната федерация за недвижими имоти, която се проведе в София.

Статистика на агенцията показва, че 20% от руските купувачи на имоти са на възраст 30 – 40 години, 35% са между 40 и 50-годишни, а 45% са над 50 години. Около 40% от тях развиват собствен бизнес, а други 40% заемат високи постове. Повечето от тях пък търсят изгодни сделки в дестинации, където животът е евтин, а местните жители – гостоприемни и любезни.

Руският купувач на имоти в България е ориентиран към летните курортни комплекси. Данните на агенцията показват, че 40% от купувачите се насочват към ваканционните имоти по Черноморието. С цел инвестиция, която да им носи стабилни доходи, купуват 25% от руснаците, а 20% имат за цел придобиването на българско гражданство. Десет на сто са купувачите, които придобиват имот с цел да живеят в него след пенсия или други семейни цели.

Руският купувач на имот и изборът му на дестинация за покупка след кризата

Според Лебедева, руснакът е станал със сигурност по-малко емоционален и повече прагматичен при избора си. Факторите, които най-много влияят на решението му, са климатът в съответната страна, лесният достъп до виза, историческата и културна близост с предпочитаната от него държава, цената на живота в нея, икономическите и политически рискове, нивото на законодателна защита на чуждия инвеститор, както и възможностите за ипотека.

Лебедева посочи, че преди кризата руснаците са разчитали предимно на собствените си спестявания за инвестиции в имоти извън Русия. Сега обаче те търсят и  ипотечни кредити, за да финансират сделките. Най-малко руски инвеститори в Гърция се възползват от ипотеки (20-25% от купувачите), а най-много – в Кипър (70% от купувачите).

Има различия между обикновения купувач и инвеститора в имоти, отбеляза Лебедева. Докато обикновеният купувач може и да се подведе повече по емоцията и препоръките на негови близки при избора си, то инвеститорът е първо - по-малко емоционален, и второ – предпочита имотите в ценовия сегмент 150-200 хил. евро в Германия, Великобритания, Франция, Австрия, САЩ, Кипър, Израел и други страни.

Около 80% от инвеститорите купуват имот, защото обмислят придобиването на бизнес в съответната страна. Около 20 на сто от тях търсят жилище, в което да заживеят в някакъв бъдещ период, но дотогава искат то да им носи доходи. Последните руски инвеститори често се ориентират към покупка на готов хотелски бизнес.

Проблемите на руския купувач на имоти

Кризата значително промени инвестиционната стратегия на руския купувач на имоти, посочи Лебедева. Периодът на по-необмислените инвестиции беше заменен от период с по-засилено спестяване.

Кризата, освен това, се отрази и на доходите на руснаците. Според статистически данни, представени от Лебедева, през 2009 г. реалните доходи са се свили с 20-30%, което се е отразило негативно на 36% от руските граждани.

Очакванията са през 2011 – 2012 г. реалните доходи да нараснат с 3 – 5% годишно, а чак през 2013 г. да има по-отчетлив растеж от 15%, посочи Лебедева.

Намалели са и руснаците, които имат свободни пари за инвестиции. През 2008 г. 1,8 млн. руски граждани са притежавали от 50 хил. до 500 хил. долара свободни пари, а през 2009 г. броят им се е свил до 900 хил. души. Намалял е и размерът на разполагаемите средства с около 20 на сто.

Кризата е накарала руснаците да бъдат по-спестовни. Ако през 2007 г. депозитите са нараснали с 8,9% на годишна база, то през 2010 г. е отчетен растеж от 15,8 на сто.

Именно желанието да не харчи е върнало интереса на руския купувач на имоти към вътрешния пазар. Много от руснаците са се преориентирали към студиата или апартаментите в близост до качествена инфраструктура (например – метрото) и са готови и на покупка „на зелено“.


Източник: Investor.BG


Новини за имоти



Можете да се абонирате за:




     




Обратно към новини Google Myspace Facebook Twitter Digg Delicious Svejo LinkedIn

dobavigo